Eindelijk! Het idee voor een smartmaquette ontstond hier bij Cr3do een dik jaar geleden. Na enkele eerste tests zagen we er wel brood in en gingen we op zoek naar eerste klant voor een pilootproject van dit product. En toen werd het heel even stil rond onze smartmaquettes…

 

 

Smartmaq-watte?

Een Smartmaquette is een  maquette die we interactief maken, dit doen we door, onder meer, een tablet toe te voegen waarop potentiële klanten kunnen zien welke units al verkocht zijn en welke nog beschikbaar zijn. Verder kunnen ze door visualisaties scrollen en meer info opvragen over het project.

Echt interessant wordt het bij de ‘unit-finder’, daar kan via sliders gekozen hoe groot je droomappartement is, hoeveel slaapkamers je wil en hoeveel dat allemaal mag kosten. De perfecte units lichten op in de maquette en jij krijgt meer info over deze units. Je kan zelfs de grondplannen opvragen. Een geweldige interactieve tool dus die je klant meer inzicht kan geven in je project.

Wij bij Cr3do vinden deze vorm van interactiviteit beter werken dan bijvoorbeeld Virtual Reality.  De drempel is daar nog te hoog, de kwaliteit van de beelden te laag en bovenal, het nodigt uit tot afzondering in plaats van uit te nodigen tot dialoog.

Met deze toepassing hopen we ook wat frustratie weg te halen bij de potentiële klant. U kent het vast, een koppel dat begint de discussiëren over de ligging van een appartement en wanneer er nu net zon op het terras komt. Door visueel, interactief het appartement te laten oplichten worden deze frustraties voor een groot stuk weggenomen. En geen frustratie bij de klant, geeft gelijk een grotere kans op verkoop.

Resultaat

De resultaten spreken dan ook voor zich, tijdens het lanceringsweekend van Bouwbedrijf Dethier werden maar liefst 33% van de beschikbare units verkocht. Een hele prestatie! Eentje die natuurlijk niet enkel aan onze maquette te danken is. Voor de lancering van Egge Park trok Dethier alle registers open en werd niets aan het toeval overgelaten. Het hele evenement was bijzonder goed uitgedacht van A tot Z, het concept achter Egge Park zat goed en ook de locatie was een echte troef. Dat speelt natuurlijk allemaal mee.

Waarom die stilte?

Als eerste de sprong durven wagen, het is niet elk bouwbedrijf of elke projectontwikkelaar gegeven. Logisch dus dat we wel even hebben gezocht naar de ideale eerste klant voor dit product. We wouden ook echt een project waarvoor dit concept steek houdt: verschillende units, met veel verschillende oppervlaktes en troeven,… Dan zit je sowieso al met een complexer verhaal dat vraagt om extra duiding.

Tot slot heeft het ook zeker meegespeeld dat Bouwbedrijf Dethier en Cr3do praktisch buren zijn, zo konden we kort op de bal spelen 14 Dagen voor het openingsevenement werd onze maquette op de hoofdzetel van Dethier geleverd en werd deze uitgebreid getest. Zo was zowel de klant gerustgesteld als wijzelf.

Van die initiële stilte is overigens niet veel meer merkbaar. Tijdens de ontwikkeling van de Egge Park smartmaquette hapte ook een tweede klant toe en ook die smartmaquette is ondertussen geleverd en in gebruik. Voor de ontwikkeling van de 2e maquette hebben we een tool ontwikkeld waarmee we heel snel en automatisch nieuw design en nieuwe data in de app kunnen stoppen. Zo klopt ook elke tablet met de huisstijl van het project.

Wat volgt er nu

Kort gezegd: verbeteren en uitdiepen. Onze smartmaquettes kunnen indien gewenst vanop afstand bestuurd worden, zo hoeven we niet tot bij de klant te gaan om een instelling in de software te wijzigen. Dit doen we over een beveiligde verbinding zodat alles veilig verloopt. Da’s handig, maar nog behoorlijk technisch. Onze klanten merken er niets van, maar voor ons mag’t wel wat gebruiksvriendelijker.

Verder bekijken we ook hoe we nog meer functies in de tablet app kunnen stoppen zodat de belevenis nog persoonlijker wordt. Ik denk hierbij aan meer multimedia (zoals video), slimmere selecties en filters,…

Voor onze klanten willen we bekijken of het een meerwaarde zou zijn moesten we een dashboard met statistieken meegeven: welke units werden het meest bekeken, wat was voor de meesten de maximum prijs die wouden spenderen aan een wooneenheid. We geloven dat die informatie nuttig kan zijn, maar we bekijken wat we hier nu concreet mee kunnen. Een fancy dashboard maken is één zaak, maar onze klanten troeven in handen geven, dat is wat we willen doen.

Tot slot bekijken we hoe we nog beweging en andere visuele clues kunnen toevoegen aan onze maquettes. Zoals steeds doen we dit door zeer kritisch te zijn over wat nu echt een meerwaarde is en wat een leuk gadget is, maar weinig meerwaarde biedt aan uw project.

We lichten een tipje van de sluier: voor een andere klant bekijken we nu hoe we een wisselwerking van leidingen (van o.a. warmtepompen en warmte wisselaars) visueel kunnen weergeven.

Heeft u zelf ook nood aan een interactieve maquette? Of heeft u zelf een visie over hoe we onze interactieve maquettes tot een nog hoger niveau kunnen tellen?
Geef ons een seintje, via [email protected]